شعبه مرکزی : نیاوران
Karinosabzz@gmail.com

طراحی و اجرای روف گاردن

در زندگی شهرنشینی امروزی داشتن فضای سبز و تلاش برای افزایش آن بیش از گذشته اهمیت دارد. روف گاردن یا همان بام سبز الِمانی در محوطه سازی محسوب می شود که در جهت گسترش فضای سبز شهری بسیار تاثیر گذار می باشد . متخصصان شرکت کارینو سبز در این مقاله به معرفی و چگونگی طراحی و اجرای روف گاردن پرداخته اند. امیدواریم از مطالعه ی این مقاله اطلاعات مفیدی را کسب نمایید.

اجرای روف گاردن

روف گاردن چیست ؟

روف گاردن یا بام سبز به فضاهای سبز و باغ هایی گفته میشود که به روی سقف ها ، فضاهای باز بالای ساختمان ها ایجاد می شوند. روف گاردن ها این امکان را فراهم می کند تا در فضایی که دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند ، فضای سبز ایجاد شود. گل ها، گیاهان و درختچه ها در بام ساختمان شما کاشته شوند و تبدیل به فضایی زیبا و دلنشین شود. مکانی دنج برای ریلکس کردن و لذت بردن از طبیعت برای دور بودن از شلوغی و سر و صداهای شهری که در افزایش تمرکز و آرامش افراد تاثیر بسیار مستقیمی می گذارد. 

اجرای روف گاردن ها برای کیفیت هوا،کاهش گرمایش جهانی،جذب دی اکسید کربن و تولید اکسیژن، افزایش زیبایی طبیعی و تامین محیط زیستی مفید هستند. این فضاها می توانند به عنوان فضایی برای استراحت، تفریح و مکانی برای برگذاری مهمانی ها و دورهمی ها باشند.

طراحی روف گاردن

انواع روف گاردن

روف گاردن ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در این قسمت می خواهیم به آن ها اشاره ای داشته باشیم :

  • روف گاردن گسترده : در این روش سطحی یکپارچه را به عنوان سطح کاشت در نظر می گیریم که تا عمق حدودی 20 سانت قابلیت کاشت گیاه را دارد . گیاهان پوششی محدودی را می توان برای این روش انتخاب نمود . روف گاردن گسترده بیشتر برای افزایش فضای سبز شهری مورد اجرا قرار می گیرد .
  • روف گاردن متمرکز : این روش را می توان پر هزینه ترین روش برای اجرای روف گاردن دانست . در این روش می توان عمق بیشتری را برای کاشت گیاهان و حتی درختان ایجاد نمود . علاوه بر فضای سبز ایجاد که سبب بهبود کیفیت هوا می شود می توان به اجرای آلاچیق، اجرای آبنما و از دیگر المان ها مانند و مبلمان برای ایجاد فضاهایی برای استراحت و یا برگزاری دورهمی و جلسات استفاده نمود . البته باید توجه نمود که این روش سبب تحمیل وزن زیادی بر سازه می شود بنابراین پیش از اقدام برای اجرای آن باید از نظر هندسی و اصولی به طور کامل بررسی شود .
  • روف گاردن ترکیبی : این نوع را می توان ترکیبی از دو نوع قبلی دانست که به طور معمول به شکل پرتابل و با قابلیت جابجایی اجرا می شود . در این روش نیز با بهره بردن از المان های دیگر می توان علاوه بر فضای سبز ، فضایی براس نشیمن نیز ایجاد نمود .

شیب بندی روف گاردن

در زمینه ی اجرای شیب بندی برای روف گاردن های کوچک و متمرکز باید بیان نمود که بر روی شیب های استاندارد افقی قابلیت اجرا دارند اما در خصوص روف گاردن گسترده شیب بندی باید طوری طراحی شود که در صورت بارندگی تمامی آب ها به سمت آبراه و چاهک ها راهی شوند و از تجمع آب بر روی بام جلوگیری شود .

مزایای اجرای روف گاردن

روف گاردن چه مزایا و خصوصیت هایی دارد؟

  1. افزایش زیبایی و آرامش : حضور گیاهان و گل ها در روف گاردن می تواند زیبایی و آرامش بصری برای ساکنان و بازدیدکنندگان ایجاد کند.
  2. بهبود کیفیت هوا : گیاهان و درختان موجود در روف گاردن می تواند به جذب دی اکسید کربن و تولید اکسیژن کمک کند.
  3. کاهش مصرف انرژی : به کاهش مصرف انرژی برای سرمایش و گرمایش ساختمان کمک میکند.
  4. کاهش گرمایش زمین : گیاهان در روف گاردن می توانند به جذب تابش های مضر UV و کاهش انتقال حرارت به ساختمان کمک کنند .

ساخت روف گاردن

معایب طراحی و اجرای روف گاردن

اجرای روف گاردن در کنار تمام مزیت ها و ویژگی های مثبتی که دارد ، دارای چند نکته ی منفی نیز می باشد که البته در صورت اجرای اصولی روف گاردن هیچ یک از این عیوب پیش نخواهد آمد.

  • وزن : اجرای روف گاردن به علت وزنی که بر سازه وارد می نماید می تواند در صورت عدم پیش بینی پیش از اجرا ، خسارات جبران ناپذیری را بر کل سازه وارد نماید. وزن تحمیلی به سازه شامل خاک ، فلاورباکس ، مبلمان و ... می باشد .
  • تامین آب : به علت کاشت گیاهان و احتمال اجرای دیوار سبز با آبنما در روف گاردن ، حتما در پشت بام باید خروجی آب در نظر گرفته شود. اگر هیچ خروجی آبی در آنجا نباشد، باید در پشت بام شیر آب نصب نمایید.
  • نفوذ حشرات: یکی دیگر از معایب اجرای روف گاردن، نفوذ حشرات می باشد. گیاهان کار شده در روف گاردن ممکن است همراه خود حشرات ناقل بیماری جذب کنند و سبب نفوذ حشرات به داخل ساختمان شود. با نفوذ حشرات ناقل بیماری امکان مریضی و بیماری افراد ساختمان وجود دارد.
  • نفوذ ریشه گیاهان: علاوه بر اینکه اجرای روف گاردن سبب می شود تا سقف ساختمان سنگین شود، امکان دارد ریشه گیاهان کار شده در باغچه های روف گاردن به سقف نفوذ کنند و  دچار ایجاد مشکلات جدی در ساختمان می شود.

طراحی و اجرای روف گاردن

چگونه می توان یک روف گاردن را طراحی کرد ؟

  • ارزیابی ساختمانی یکی از مهم ترین عواملی است که باید بررسی شود، ابتدا باید  اطمینان حاصل کنید ساختمان توانایی تحمل وزن یک روف گاردن را دارد.
  • انتخاب مکان مناسب که دارای نور و دسترسی مناسب به آب را داشته باشد برای کاشت  گیاهان،اجرای دیوار سبز،ایجاد آبنما،کف سازی با متریال های گوناگون از جمله ترمو وود، سنگ، چمن مصنوعی، فلاورباکس ها و ......
  •  اجرای لایه های روف گاردن که شامل لایه های ضدآب،لایه های حفاظتی،لایه های عایق صدا ،لایه های خاک و سیستم آبیاری
  • انتخاب پوشش گیاهان مناسب با توجه به اقلیم آب و هوایی منطقه 
  • نورپردازی و استفاده از الِمان های تزیینی برای افزایش زیبایی و جذابیت روف گاردن

طراحی و ساخت روف گاردن

مصالح مورد نیاز برای اجرای روف گاردن

به صورت کلی اجزای تشکیل دهنده و اصلی اجرای روف گاردن که باید حتما با دقت کامل اجرا شوند را می توان به موارد زیر اشاره کرد:

لایه زهکشی در اجرای روف گاردن

در لایه زهکشی، وظیفه اصلی و هدف اجرای آن جلوگیری از نفوذ آب به ساختمان است. برای همین منظور، بهتر است که از حتما از مصالحی همچون پوکه معدنی و استایروفوم استفاده شود، زیرا استفاده از سنگ یا خرده سفال وزن وارد شده بر روی بام را افزایش می دهد. 

لایه فیلتر در اجرای روف گاردن

این لایه به عنوان یک لایه محافظ برای لایه زیرین خود عمل می کند و از ورود آلودگی و ذرات معلق به لایه زیرین جلوگیری می کند. برای همین منظور در اجرای لایه فیلتر، از موادی مانند فایبرگلاس استفاده می شود که به صورت همزمان هم وزن وارد شده بر روی پشت بام را کاهش می دهد هم عملکرد فیلتراسیون را بهبود می بخشد. 

طراحی و اجرای روف گاردن

لایه پوشش گیاهی در اجرای روف گاردن

این لایه به عنوان یک محیط مناسب و محافظ برای رشد گیاهان و سبزیجات عمل می کند. یکی از مهم ترین نکات در اجرای لایه پوشش گیاهی، استفاده از خاک های سبک گلدان به جای خاک باغچه و استفاده از گلدان های کاشت مناسب است که حتما باید در استفاده از آنها دقت لازم را داشته باشید. علاوه بر آن برای افزایش مقاومت و استحکام سازه در برابر باد، از آرماتوربندی مناسب با میلگرد های سبک و سایدینگ های آلمینیومی استفاده کنید.

اجرای لایه های روف گاردن

در این مقاله به صورت مختصر لایه های روف گاردن را برای شما بیان نموده ایم. در صورت تمایل می توانید توضیحات تفصیلی را در مقاله ی اجرای لایه های روف گاردن مطالعه نمایید .

  1. عایق رطوبتی(پرایمرنفتی)سفارش شرکت کارینو سبز
  2. عایق ایزولاسیون مخصوص ضد ریشه
  3. عایق ژئوتکستایل محافظ                                                    
  4. لایه زهکشی
  5. لایه فیلتر خاک
  6. پوکه
  7. خاک ترکیبی 24 عنصر سبک،مخصوص کارینو سبز
  8. پوشش گیاهی

هزینه اجرای روف گاردن

هزینه ی اجرای روف گاردن با توجه به طرح انتخابی شما کاهش یا افزایش می یابد . پس از ارائه ی طرح و تعیین بودجه ی اختصاص داده شده توسط کارفرما برای پروژه ، می توان تغییراتی را در جهت تعادل میان طرح و بودجه اعمال نمود . تعداد المان های انتخابی برای اجرا و مساحت مورد نظر برای اجرای روف گاردن از جمله عوامل تاثیرگذار در قیمت نهایی روف گاردن می باشند .

عوامل مهم در نگهداری روف گاردن

انتخاب گیاهان مناسب با شرایط روف گاردن: انتخاب گیاهان مناسب با شرایط جوی و اقلیمی منطقه مورد نظر در اجرای روف گاردن سبب می شود تا گیاهان نیازمند نگهداری کمتری باشند و این نکته می تواند به کاهش هزینه نگهداری روف گاردن کمک بزرگی کند. 

استفاده از سیستم های آبیاری خودکار: استفاده از سیستم آبیاری اتوماتیک و خودکار می تواند از هدر رفتن آب جلوگیری کند و در نتیجه گیاهان سالم تر و سر سبز تری در روف گاردن خود دارید و این نکته سبب می شود تا در هزینه نگهداری از روف گاردن صرفه جویی شود.

کوددهی: به طور کلی هزینه های کوددهی، به نوع گیاهان بستگی دارد که هر گیاه چه مقدار به مواد مغذی نیاز دارد.

هرس کردن گیاهان: هرس کردن گیاهان یکی از مهم ترین و ضروری ترین فعالیت ها در زیبا نگه داشتن یک روف گاردن است. هزینه هرس کردن بستگی به نوع گیاهان و میزان هرس مورد نیاز گیاه دارد.

کنترل آفات و بیماری ها: استفاده از سم ها و آفت کش ها می تواند موجب از بین رفتن آفات و بیماری ها شود، هزینه انجام فعالیت سم پاشی و آفت کشی هر روف گاردن بسته به روش های کنترل و شرایط روف گاردن است.

سخن پایانی

طراحی و اجرای روف گاردن در فضاهای شهری امروزی بسیار محبوب بشمار میرود اما باید بدانید که اجرای آن عملی بسیار تخصصی و نیازمند مهارت و تجربه کافی میباشد. پیش از اقدام برای اجرای روف گاردن بهتر است با متخصصان در این زمینه مشورت نمایید. این کار از سبب جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه های شما می شود.

کارشناسان شرکت کارینو سبز با تکیه بر سال ها تجربه در زمینه ی اجرای روف گاردن آماده ی ارائه ی مشاوره و راهنمایی رایگان به شما کارفرمای گرامی می باشند . برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 09914515191 - 09126838066 تماس بگیرید. با کارینو سبز ، کارینو تجربه کنید .

موردی برای نمایش وجود ندارد.

با ما در تماس باشید

تماس با ما