شعبه مرکزی : نیاوران
Karinosabzz@gmail.com

طراحی و اجرای آبنما

استفاده از عنصر آب در فضاهای مختلف علل خصوص در اجرای محوطه سازی، از گذشته مورد توجه افراد بوده است. وجود آب در هر فضایی ،نماد آرامش و نشاط میباشد. اجرای آبنما و برکه از روش هایی است که می توان بوسیله ی آن عنصر آب را به محیط آورد. کارشناسان شرکت کارینو سبز در این مقاله تلاش به جمع آوری اطلاعات مفیدی در خصوص معرفی برکه و آبنما و چگونگی طراحی و اجرای آن پرداخته اند. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

طراحی و اجرای آبنما

در طراحی و اجرای محوطه سازی یک سازه آبی برای ایجاد زیبایی و انتقال حس صدای آب در فضاهای مختلف مانند روف گاردن ، تراس سبز ، اجرای فضای سبز و باغ ها و یا داخل ساختمان ها می باشد. اجرای آبنما شامل یک سیستم آبی با یک یا چند چشمه آب یا فواره هست که به صورت مستمر یا متناوب آب از آن ها جاری میشود.این سازه ها به عنوان یک عنصر تزئینی و آرامش بخش شناخته میشود و به فضا سرزندگی و آرامش می بخشد و همینطور باعث خنک تر شدن محیط اطراف خود میشود.

کارینو سبز متخصص در اجرای انواع آبنما

آبنما ها به چند دسته کلی تقسیم میشوند.آبنماهای داخلی،آبنماهای خارجی که در اجرای روف گاردن یا بام سبز ، فضای سبز ،محوطه سازی و باغ ها اجرا می شود ، آبنما های مدرن با طراحی و فناوری های مدرن که از متریال های متفاوتی ساخته می شوند، آبنماهای سنتی که طراحی آن ها الهام گرفته از فرهنگ و سنت های مختلفی است که ابعاد تاریخی و فرهنگی دارند و آبنماهای ساده و کلاسیک

  • آبنمای صخره ای
  • آبنمای شیشه ای(حبابی)
  • آبنمای دیواری
  • آبنمای سنگی
  • آبنمای باغی
  • آبنمای موزیکال
  • آبنمای فواره ای
  • آبنمای دکوراتیو
  • آبنمای آب و آتش
  • آبنمای چشمه ای
  • برکه مصنوعی
  • آبشار مصنوعی

روش ساخت آبنما

در این بخش به چگونگی طراحی و اجرای آبنما به صورت مرحله به مرحله ، می پردازیم :

  1. طراحی آبنما ، انتخاب ابعاد و طرح
  2. انتخاب مکان مناسب که بتوانید از زیبایی و صدای آب لذت ببرید و برای نصب تمام دسترسی های لازم به لوله کشی را داشته باشد.
  3. حفر یا نصب محفظه آبنما بسته به ابعادی که برای اجرای آبنما در نظر گرفته شده است و ایجاد یک محفظه برای جمع آوری آب
  4. نصب سیستم پمپ و لوله کشی برای چرخش جریان آب در آبنما بسیار مهم است.
  5. پر کردن محفظه آبنما و تنظیم جریان آب

انواع اجرای آبنما

اجرای آبنما به 2 شکل انجام می شود. اولین و یکی از ساده ترین و راحت ترین راه ها برای استفاده از یک آبنما، اجرای پیش سازه است. به شکلی که در ابتدا آبنما ها در کارگاه ساخته می شوند و پس از آن تا محل مورد نظر شما حمل و سپس اجرا می شود. دومین نوع اجرا که کمی ممکن است سخت و شاید زمان بر باشد، اجرای آبنما در محل اجرا است. آبنما های سنگی و آبنما های صخره ای از سبک هایی هستند که باید در محل اجرا شوند.

تجهیزات اجرای آبنما

برای ساخت یک آبنما نیاز به تجهیزاتی داریم که مقدارِ دقت ،عملکرد و ظرافت آن ها سبب افزایش یا کاهش قیمت کلی آبنما می شود. در ادامه به معرفی این تجهیزات خواهیم پرداخت :

لوله ها : از لوله کشی برای متصل نمودن قسمت های مختلف آبنما استفاده می شود .

پمپ : استفاده از پمپ برای تعیین فشار آب می باشد .

مخزن : از این وسیله برای ذخیره و نگهداری آب استفاده می شود .

متریال : در برخی از آبنما ها مانند آبنمای صخره ای استفاده از متریال سنگ و سیمان و ....

استفاده از آبنما در کنار اِلمان های دیگر

اجرای آبنما و برکه ها در محوطه سازی در کنار دیگر اِلمان ها بسیار پرطرفدار هستند. اجرای آبنما در فضای روف گاردن ، در کنار آلاچیق و اجرای دیوار سبز ترکیب بسیار ایده آلی برای یک لند اسکیپ می باشد.

مزایای طراحی و اجرای آبنما و برکه

اجرای آبنما و برکه در فضاهای مختلف دارای مزیت های فراوانی می باشد. در ادامه به بیان تعدادی از آن ها خواهیم پرداخت :

  • وجود عنصر آب سبب کاهش استرس و افزایش انرژی مثبت می شود .
  • سبب کاهش آلودگی صوتی محیط می شود .
  • سبب خنکی هوای اطراف می شود .
  • سبب افزایش ارزش سازه می شود .
  • در فضاهای اداری سبب افزایش راندمان کاری پرسنل می گردد .

طراحی و ساخت آبنما 

یکی از مهم ترین و کلیدی ترین نکاتی در حین ساخت آبنما باید حتما رعایت کنید، ابعاد و مساحت فضای مورد نظر شما برای اجرای آبنما است. مراحل مهم ساخت یک آبنما که باید حتما به دست متخصصین و مهندسین با تجربه انجام شود را می توان به ساختار مکانیکی، آرماتور بندی، عایق بندی فضا، ایزوگام و قیرگونی و شیب بندی درست اشاره کرد. در مرحله عایق بندی فضای آبنما حتما به نحوه اجرا و کیفیت اجرا توجه ویژه ای داشته باشید، زیرا انجام صحیح این مرحله می تواند سبب جلوگیری از نفوذ آب به فضای اطراف آبنما شود.

هزینه طراحی و اجرای برکه و آبنما

هزینه های مربوط به طراحی و اجرای آبنما و برکه به چند عامل مهم بستگی دارد . اولین عامل انتخاب طرح آبنما می باشد که بهتر است متناسب با محیط انتخاب شود. هر چه طراحی مورد نظر شما سفارشی تر و پیچیده تر باشد اجرای آن نیز با هزینه هایی بیشتری انجام می شود. عامل بعدی انتخاب متریال اجرای آبنما و برکه می باشد . متریال هایی که تهیه و کار با آن آسان تر باشد هزینه های نهایی را به شدت کاهش می دهد. ابعاد و مساحت پروژه ی مورد نظر نیز تاثیر به سزایی در بالا یا پایین رفتن هزینه های آبنما دارد.

سخن پایانی

اِلمان های آبنما و برکه به علت وجود آب ، بسیار محبوب و پرطرفدار هستند. طراحی و اجرای اصولی آبنما بسیار مهم می باشد زیرا در صورت عدم توجه به آن ممکن است کارفرمای گرامی دچار دردسرها و هزینه های اضافی شود. کارشناسان شرکت کارینو سبز با تکیه بر سال ها تجربه در اجرای پروژه های موفق آبنما ، آماده ی ارائه ی مشاوره و راهنمایی به شما کارفرمای گرامی می باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 09914519151 و 09126838066 تماس حاصل فرمایید. 

با کارینو سبز ، کارینو تجربه کنید.

موردی برای نمایش وجود ندارد.

با ما در تماس باشید

تماس با ما