شعبه مرکزی : نیاوران
Karinosabzz@gmail.com

دیوار سبز خزه ای

همانطور که می دانید با پیشرفت و گسترش صنعت محوطه سازی ، دیوار سبز که از محبوب ترین اِلمان های محوطه سازی بشمار میرود، در انواع متنوعی برای مشتریان و کارفرمایان گرامی طراحی و اجرا می شود . در مقاله ی اجرای دیوار سبز اشاره شد که یکی از مدرن ترین و جدید ترین مدل های دیوار سبز ماس وال یا دیوار سبز خزه ای نام دارد. در این مقاله متخصصان شرکت کارینو سبز قصد دارند تا شما را به صورت کامل با دیوار سبز خزه ای آشنا سازند. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید .

ماس وال یا دیوار خزه ای چیست ؟

ماس وال Moss wall یا همان دیوار خزه ای ، در اصطلاح به دیوار سبز ساخته شده از خزه تثبیت شده می گویند. عنصر اصلی دیوار های خزه ای ، خزه های طبیعی هستند که نگهداری از آن ها بسیار راحت است و از هرگونه آبیاری یا تابش نور بی نیاز می باشند. ماس وال یا دیوار خزه ای از متریال طبیعی ساخته شده است که با گیاهان و خزه های ثبیت شده یا ترکیبی از این دو ، تزئین می شود.

ماس وال

مهم ترین مزایای ماس وال چیست ؟

اجرای مال واس مانند اجرای دیوار سبز طبیعی برای افراد و محیط با مزایای فراوانی همراه می باشد که به صورت مختصر شما را با تعدادی از آن ها آشنا خواهیم نمود :

  • تصفیه هوای محیط از طریق کاهش آلودگی و جذب ذرات معلق در هوا
  • ایجاد حس سرسبزی ،طراوت و افزایش زیبایی بصری
  • انعطاف پذیر بودن طراحی آن به دلیل استفاده از اِلِمان های گوناگون مانند چوب، سنگ و....
  • عدم نیاز به نگهداری، مراقبت و سرویس های دوره ای(آبیاری،کوددهی و هرس کردن)
  • طراحی و تولید به صورت کاملا سفارشی و شخصی سازی شده
  • پوشش نقص ها و خرابی های ساختمان و دیوارها
  • عدم ایجاد آلرژی و حساسیت
  • عدم جذب حشرات
  • سهولت و راحتی در نصب و جانمایی

دیوار سبز خزه ای

مهم ترین کابردهای دیوارسبز خزه ای چیست؟

همان گونه که ذکر شد از مهم ترین کاربردهای دیوار خزه ای ، استفاده از آن به عنوان یک اِلِمان تاثیر گذار در طراحی و دکوراسیون داخلی است. از کاربرد های دیگر می توان به استفاده از آن در طراحی لوگو و برند کسب و کار اشاره کرد. موارد دیگر استفاده از آن به عنوان تابلو یا قاب عکس است. از آنجایی که تنوع در نوع خزه تثبیت شده و رنگ های آن زیاد است ، این امکان به راحتی میسر می باشد. از دیوارهای سبز خزه ای به عنوان عایق صوتی ،مخصوصا در محیط های اداری و کاری استفاده میشود .

اجرای ماس وال

شرایط نگهداری از خزه های ماس وال

خزه ها برای آن که بتوانند رشد کنند و به حیات خود ادامه دهند باید در مکانی باشند که نور و رطوبت کافی را در اختیار داشته باشند. خزه ها تغییرات آب و هوایی را تا هوای منفی شش درجه نیز تحمل می کنند و می توانند به حیات خود ادامه دهند . البته لازم به ذکر است که با کمتر شدن دما نیز خزه می تواند زنده بماند اما به حالت غیر فعال در آمده و نمی تواند رشد داشته باشد. 

در خصوص آبیاری خزه ها باید بدانید که غرقابی کردن سبب پوسیدگی و از بین رفتن خزه ها می شود. بهترین روش برای آبیاری خزه ها ، اسپری کردن آب بر روی آن است. در مورد نور هم بهتر است دو الی سه ساعت در معرض نور غیر مستقیم خورشید باشند.

اجرای دیوار سبز طبیعی

استفاده از ماس وال یا دیوار خزه ای در دکوراسیون داخلی و نمای خارجی

  1. استفاده از دیوار خزه ای در سالن پذیرایی و ایجاد منظره ای متفاوت در سالن
  2. استفاده از دیوار خزه ای در اتاق برای تقویت حس آرامش
  3. استفاده از دیوار خزه ای در ستون ها و فضاهای عمودی ، افقی
  4. استفاده از دیوار خزه ای در آشپزخانه
  5. استفاده از دیوار خزه ای در دفاتر کار برای کاهش استرس و افزایش خلاقیت
  6. استفاده از دیوار خزه ای در رستوران ها ،کافه ها، باشگاه ها و.....
  7. استفاده از دیوار خزه ای به عنوان نما به دلیل اینکه ضخامت آن کم بوده در مکان های کم عرض به راحتی می توان از آن استفاده کرد .

مزایای ماس وال

تاثیرات مثبت اجرای ماس وال در جسم و روح

استفاده از گیاهان در محیط های پر استفاده و روزمره مان به هر نحوه و شکلی که باشد، منبع بسیار خوب و عالی برای تامین زیبایی، ایجاد انرژی و نشاط و حس سر زندگی در افراد محسوب می شود. استفاده از گیاهان در محیط های اطرافمان سبب می شود تا در تنفس و عملکرد ریه تاثیر فوق العاده ای بگذارد و علاوه بر آن بر عملکرد مغز و قلب هم تاثیر می گذارد و همچنین موجب بهبود گردش خون می شود. این مورد یکی از خاصیت ها و ویژگی های طبیعت و فضای سبز است که به روح آرامش می دهد و استرس و اضطراب و غم را از افراد دور می کند.

با این حساب نمی توان نقش بسیار تاثیر گذار و مهم طبیعت و فضای سبز را در زندگی و روزمره نادیده گرفت. اما یک مشکلی که در این میان وجود دارد این است که همه افراد نمی توانند از شرایط زندگی در روستا یا مکان های سرسبز بهره مند شوند و به دلیل زندگی آپارتمان نشینی نمی توانند از گیاهان زیادی در فضای زندگی خود استفاده کنند. 

با پیشرفت هنر و محوطه سازی و پدید آمدن دیوار سبز، این امکان فراهم شده تا افراد بتوانند از بخش های متفاوت طبیعت مانند اجرای آبنما، اجرای فلاورباکس، اجرای انواع دیوار سبز علل خصوص ماس وال در خانه، محیط کار، باشگاه و رستوران بهره مند شوند و به طور کلی در هر محیطی که هستند بتوانند با طبیعت در ارتباط باشند. 

مزایای دیوار سبز خزه ای

انواع ماس وال از نظر طراحی

کارفرمایان محترم طراحی های متنوعی را در اجرای دیوار سبز خزه ای می توانند در اختیار داشته باشند. در ادامه به بیان این طرح ها خواهیم پرداخت تا بتوانید با دید باز و آگاهی بیشتری طرحی را که مطابق با سلیقه تان است را انتخاب نمایید .

  • مینیمال :ساده ترین نوع اجرای ماس وال می باشد که در آن نهایتا یک یا دو نوع خزه مورد استفاده قرار می گیرد. از لحاظ قیمت اجرا این مدل را می توان به عنوان اقتصادی ترین نوع ماس وال نام برد.
  • لوگویی :با استفاده از خزه های تثبیت شده می توانید لوگو و نام برند خود را طراحی و اجرا نمایید. این نوع از نمایش لوگو بسیار خلاقانه و جدید می باشد و لازم است تا طراحی سفارشی توسط طراحان مجموعه برای آن صورت پذیرد.
  • شکل قاب :استفاده از قاب های خزه ای در دکوراسیون های مدرن جلوه ای بسیار زیبا را به محیط اداری و فضاهای رستورانی می بخشد.
  • نچرال :این نوع از طراحی را می توان به عنوان پر هزینه ترین ماس وال دانست. در این نوع از طراحی به علت تلاش برای حفظ ظاهر طبیعی و جنگلی از گیاهان برگ دار تثبیت شده استفاده می شود که دارای قیمت بالاتری می باشند. 

طراحی ماس وال

مرحله به مرحله تا اجرای کامل ماس وال

  • آماده سازی سطح : در ابتدا نیاز است تا سطح زیرین طرح آماده شود. طرح زیرسازی در این مرحله طبق نظرات و سلایق کارفرما میباشد . این پنل های زیر سازی که اغلب از جنس ام دی اف سه میل می باشند در کارگاه های شرکت کارینو سبز طراحی و ساخته می شوند و سپس برای پروژه به محل مورد نظر انتقال داده می شوند.
  • چسباندن خزه : در این مرحله بوسیله ی چسب های مخصوص، خزه ها را بر روی زیرساز جایگیری می کنند. در این مرحله باید توجه نمود که چسب را بصورت مرحله به مرحله ریخته و خزه ها را جایگذاری کنیم. استفاده از نوک انگشتان برای سفت نمودن جایگیری خزه ها خودداری نمایید زیرا اینکار ممکن است سبب تخریب بافت خزه ها شود.
  • نکات تکمیلی :از خزه ها و چسب های بی کیفیت استفاده نشود زیرا علاوه بر نا زیبا شدن نتیجه ی نهایی ، طول عمر دیوار سبز شما نیز کاهش می یابد. در ادامه باید بدانید که حتما از ابزار مناسب این کار استفاده نمایید زیرا عدم رعایت این اصول سبب آسیب به خزه ها می شود. 

طراحی دیوار سبز خزه ای

طول عمر دیوار سبز خزه ای

ماندگاری دیوارهای سبز ، تا حد زیادی به نوع نگهداری از آن ها بستگی دارد . دیوار سبز خزه ای به علت دارای بودن خواص آنتی استاتیک گرد و غبار زیادی را جذب نکرده و به سادگی می توان آن ها را تمیز نگهداری نمود . عمر ماس وال در صورت نگهداری خوب آن گاهی تا 10 سال هم می رسد . 

هزینه اجرای ماس وال

در مرحله ی نخست ، هزینه ی نهایی اجرای ماس وال به ابعاد و اندازه های مورد نظر برای انجام پروژه بستگی دارد. پس از تعیین ابعاد نوبت به انتخاب نوع خزه ها می باشد. خزه هایی که فراوانی کمتری داشته باشند و خاص تر محسوب شوند دارای قیمت بالاتری می باشند. انتخاب خزه های متنوع و با رنگ های مختلف هزینه های اجرایی ماس وال را افزایش می دهد. در انتها اگر طرح انتخابی شما نیاز به طراحی منحصر به فرد و پیچیده ای داشته باشد نیز باید بدانید که نیاز به بودجه ی بیشتری برای اجرای آن دارید. اجرای ماس وال همراه طراحی اختصاصی رایگان توسط شرکت کارینو سبز برای شما کارفرمایان عزیز انجام میشود. در سایت کارینو سبز در یک مقاله جداگانه به هزینه اجرای دیوار سبز پرداخته ایم.

هزینه اجرای ماس وال

تفاوت خزه طبیعی و خزه تثبیت شده

خزه هایی که در طبیعت به عنوان یک پوشش و جامع بر روی سنگ ها، درختان و حتی خاک ایجاد می شود و دائم در حال رشد هستند و به جلو می روند، خزه های طبیعی هستند. اگر در طراحی و اجرای ماس وال بخواهید از خزه طبیعی بهره ببرید، باید با شیوه های نوین از رشد آنها جلوگیری کنید تا سبب تغییر خزه نشود. در این بخش خزه های طبیعی طی یک فرآیند و انجام تثبیت، به خزه های تثبیت شده تبدیل می شوند. در این فرآیند و عملیات تثبیت شبیه به مومیایی کردن است که علاوه بر خزه برای دیگر گیاهان هم استفاده می شود و در نتیجه می توان با استفاده از خزه های تثبیت شده بر روی دیوار، از یک دیوار سبز با طول عمر بالا بهره می برید و در طولانی مدت می توانید از نمای جذاب و مزایای ماس وال استفاده کنید. 

هزینه اجرای دیوار سبز خزه ای

سخن پایانی

اجرای ماس وال با استفاده از خزه های تثبیت شده از جمله مدرن ترین روش ها برای اجرای دیوار سبز خزه ای می باشد. متخصصان شرکت کارینو سبز با آشنایی به دانش روز جهان در زمینه ی اجرای انواع دیوار سبز خزه ای و داشتن تجربه ی کافی و لازم ، آماده ی ارائه ی هرگونه مشاوره و راهنمایی رایگان به شما کارفرمای گرامی می باشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 09914515191 در ارتباط باشید. زندگی سبز با کارینو سبز

با ما در تماس باشید

تماس با ما