در مقاله های پیشین به چگونگی اجرای دیوار سبز به طور کامل پرداخته ایم. مهم ترین عامل برای ادامه حیات و رشد گیاهان دیوار سبز طبیعی نگهداری از آن می باشد. آبیاری گرین وال از جمله مهم ترین عواملی است که رعایت اصولی آن کمک شایانی به حفظ طراوت و سرزندگی گیاهان دیوار سبز دارد.

آبیاری گرین وال به چه صورت هست؟

گرین  وال ها یا دیوار سبز طبیعی در آبیاری متفاوت هستند به علت تنوع در پوشش گیاهی، بهتر است در زمان اجرای گرین وال از گیاهانی که در آبیاری مشابه هستند استفاده شود.آبیاری دیوار سبز معمولا به صورت خودکار و یا دستی انجام میشود.در  آبیاری خودکار ،لوله ها و ابزارهای آبیاری قطره ای در زمان اجرای گرین وال نصب میشوند و آب به صورت متناوب و به میزان تعیین شده روی سیستم آبیاری قطره ای به گیاهان داده میشود.اهمیت آبیاری منظم و میزان آب برای رشد و نگهداری گیاهان دیوارسبز بسیار بالاست.

انواع آبیاری دیوار سبز

آبیاری دیوار سبز انواع مختلفی دارد که به طور کلی به دو دسته ی سنتی و هوشمند تقسیم می شوند. در ادامه به معرفی هر یک از این دو دسته خواهیم پرداخت .

آبیاری دستی یا سنتی دیوار سبز

 این روش قدیمی می باشد و امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. در روش سنتی نیازمند یک نیروی کار هستیم تا وظیفه ی آبیاری دیوار سبز را بر عهده بگیرد. در این روش علاوه بر اتلاف آب ، امکان خطای بیشتری را در زمان آبیاری به خود اختصاص میدهد.

آبیاری اتوماتیک یا هوشمند دیوار سبز

  با پیشرفت صنعت محوطه سازی امروزه روش اتوماتیک جایگزین روش های قدیمی و سنتی شده است. این روش علاوه بر راحتی عملیات آبیاری ، موجب صرفه جویی در مصرف آب نیز می شود. در این روش با استفاده از تایمر ها و نازل های آبیاری می توان زمان دقیقی که گیاهان نیاز به آبیاری دارند را تنظیم نموده و بر همان اساس آبیاری دیوار سبز انجام پذیرد. این روش نیازمند بودجه بیشتری در زمان اجرای دیوارسبز طبیعی میباشد.

قسمت های سیستم هوشمند آبیاری دیوار سبز

بخش های سیستم آبیاری دیوار سبز به 4 قسمت تقسیم می شوند که این قسمت ها را می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پمپاژ آب جهت افزایش فشار آب
  • اتصالات و لوله ها
  • قطر چکان ها و نازل ها
  • دستگاه های کنترل جهت آبیاری اتوماتیک

نکات مهم در اجرای آبیاری دیوار سبز

برای تعیین و مشخص شدن میزان فشار آب مناسب برای هر گرین وال باید حتما تست فشار دقیق آب گرفته شود که این تست توسط متخخصین و کارشناسان با تجربه انجام می گیرد و در رابطه با نصب پمپ و جوابگو بودن مقدار فشار آب شهری به صورت کاملا تخصصی تصمیم گیری می شود. 

با توجه به نکاتی همچون کیفیت آب در محل اجرای دیوار سبز، باید با کمک ابزار آنالیز آب پکیج مناسبی از فیلتراسیون های مناسب در ورودی آب انتخاب و نصب شود که این امر سبب می شود تا عمر گرین وال و علاوه بر آن عمر سیستم آبیاری طولانی شود و با مشکل گرفتگی نازل ها رو به رو نشوید. 

آبیاری دیوار سبز هیدروپونیک

برای آبیاری دیوار سبز هیدروپونیک که از خاک استفاده نمی کنند و برای اجرا از بستر های متفاوتی بهره می برند، پیشنهاد می شود تا از سیستم آبیاری قطره ای استفاده شود تا مانع از هدر رفتن آب شوند. در سال های گذشته سیستم آبیاری قطره ای یکی از موثر ترین و بهترین سیستم های آبیاری برای کشاورزی مدرن و محوطه سازی تبدیل شده است. اجرا کنندگان دیوار های سبز طبیعی و هیدروپونیک، معتقدند که سیستم آبیاری قطره ای با بهره گیری از تجهیزات آبیاری اتوماتیک و آبیاری هوشمند بهینه تر می شود و کیفیت پروژه پایانی را افزایش می دهد. بنابراین اجرای آبیاری قطره ای می تواند پیشنهاد بسیار خوبی برای آبیاری دیوار سبز طبیعی و دیوار سبز هیدروپونیک باشد. 

سخن پایانی

با پیشرفت روز افزون صنعت محوطه سازی ، نیاز به اجرای آبیاری گرین وال به صورت اتوماتیک و هوشمند بیش از پیش احساس می شود. کارشناسان و متخصصان شرکت کارینو سبز با تکیه بر سال ها طراحی و اجرای آبیاری دیوار سبز آماده ی ارائه ی هرگونه مشاوره و راهنمایی رایگان به شما کارفرمای گرامی می باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 09914515191 تماس حاصل فرمایید. زندگی سبز با کارینو سبز