شعبه مرکزی : نیاوران
Karinosabzz@gmail.com

اجرای لایه های روف گاردن

در مقاله طراحی و اجرای روف گاردن به توضیح و چگونگی اجرای بام سبز یا همان روف گاردن پرداختیم. متخصصان شرکت کارینو سبز در این مقاله به جمع آوری اطلاعات مفیدی در خصوص اجرای لایه های روف گاردن پرداخته اند. امیدواریم تا با مطالعه ی آن بتوانید اطلاعات لازم و کافی را در این زمینه بدست آورید. با ما همراه باشید .

ضرورت استفاده از لایه های روف گاردن

لایه های روف گاردن وجه مشترک و اصلی و ضروری هر روف گاردنی است. استفاده از این سیستم مهم در روف گاردن بسیار ضروری است، زیرا اجرای لایه های روف گاردن تاثیر مستقیمی بر کیفیت و نحوه اجرا و نگهداری یک روف گاردن دارد. با این حال در پروژه ها و در شرایط خاص، با توجه به نیاز و احتیاج پروژه، ویژگی های اقلیمی منطقه و... احتمال تغییر در ساختار لایه بندی وجود دارد. 

لایه های اجرای روف گاردن

در طراحی و اجرای روف گاردن از متریال و لایه هایی استفاده می شود که هر یک از آن ها به دلیل خواص خود، لازم و ضروری می باشد. در این مقاله به معرفی هر یک از لایه ها خواهیم پرداخت :

  1. عایق رطوبتی(پرایمرنفتی)سفارش شرکت کارینو سبز
  2. عایق ایزولاسیون مخصوص ضد ریشه
  3. عایق ژئوتکستایل محافظ                                                    
  4. لایه زهکشی
  5. لایه فیلتر خاک
  6. لایه پوکه
  7. خاک ترکیبی 24 عنصر سبک،مخصوص کارینو سبز
  8. لایه پوشش گیاهی

  1. لایه عایق رطوبتی(پرایمرنفتی)

 به دلیل وجود خطرات نشتی آب برای ساختمان مهم ترین و حساس ترین مرحله اجرای رووف گاردن ،بالکن ها ، تراس ها و فضای سبز به روی سقف ها می باشد.این لایه با متریال های متفاوتی توسط شرکت ها انجام میشود از جمله متریال هایی مانند : ایزوگام، قیر و گونی ،پوشش های بتنی تقویت شده، ورق های ژئوممبران پی وی سی یا پلی اتیلن

نکته مهمی که در این لایه باید مدنظر قرار بگیرد عمر مفید متریال استفاده شده و ضد ریشه بودن آن است.زیرا نفوذ ریشه به معنی نفوذ آب می باشد. این لایه باید غیر از واترپروف بودن دارای ویژگی ضد یخ زدگی نیز باشد تا در صورت تغییر دمای هوا در فصول مختلف سال به سیستم عایق رووف گاردن آسیبی نرسد.

  2 . لایه ضد ریشه 

 لایه ای که وظیفه حفاظت از سازه ساختمان در برابر فشارها و اثرات تخریبی احتمالی ریشه را به عهده دارد.اهمیت وجودی این لایه با توجه به نوع کاشت گیاهان رووف گاردن میتواند متغیر باشد.در رووف گاردن هایی که درخت و درختچه کاشته شده است این لایه حتما باید اجرا شود.نکته مهم در اجرای لایه ضد ریشه ، دارا بودن استاندارد های ضدریشه میباشد.لایه های ضدریشه از جنس پلیمر هایی مانند پلی پروپیلن ، پلی اولفین و ... بوده و به صورت ورق های نرم یا خشک تولید میشوند.در اجرای رووف گاردن بیشتر از ورق های نرم پلی اولفین به صورت رول هایی با عرض های مختلف استفاده میشود.

  3 . لایه ژئوتکستایل محافظ

 این لایه وظیفه محافظت از لایه ضد ریشه را در برابر نیروی پانچ ناشی از لایه زهکشی به عهده دارد. از آنجایی که شکل لایه زهکش به گونه ای است که این فشار به صورت نقطه ای به لایه ضدریشه وارد میشود از این لایه برای محافظت در برابر آسیب و سوراخ شدن استفاده می شود. لایه ژئوتکستایل نبافته یا نمدی با وزنی بین 300 تا 500 گرم بر متر مربع و از جنس پلی پروپیلن و یا پلی استر میباشد.برای انتخاب این لایه باید به نکاتی مانند میزان مقاومت نسبت به پانچ،پارگی،پوسیدگی و .... دقت نمایید.

  4 . لایه زهکشی 

 این لایه وظیفه هدایت و خروج آب های اضافه جمع آوری شده توسط لایه اصلی را بر عهده دارد.این لایه زهکش سه بعدی ژئودرین نامیده میشود که برای اجرای روف گاردن یک لایه مهم به حساب می آید. این لایه ها به صورت پنل های تخم مرغی بوده و مانند یک پازل به راحتی در همدیگر قفل میشوند.


  5 .لایه فیلتر خاک 

 از این لایه برای جداسازی لایه زهکشی از لایه خاک استفاده میشود.این لایه به غیر از جداسازی وظیفه جلوگیری از رسوب مواد ریز خاک به لایه های زیرین که مانعی برای کارایی درست لایه زهکشی می باشد را بر عهده دارد.

  6/7 . پوکه و خاک ریزی

 بعد از اجرای لایه فیلتر خاک ،مقدار قابل توجهی پوکه ریخته میشود برای عبور راحت و آسان آب و سپس عملیات خاک ریزی انجام میشود.در این لایه باید از خاک مناسبی برای کاشت گیاهان استفاده شود. خاکی که علاوه بر دارا بودن تمام مواد معدنی و مغزی ، کمی اسیدی نیز باشد و همچنین نفوذ پذیری مناسبی نسبت به آب داشته باشد.میتوانید با مخلوط کردن خاک باغ ،هوموس،کودهای مزرعه،کمپوست و مواد آلی تهیه کنید.ضخامت خاک نکته مهمی است که با توجه به  کاشت نوع گیاهان باید در نظر گرفته شود.

  8 .  پوشش گیاهی 

 در طراحی چیدمان گیاهان باید به این نکته توجه بفرمایید که میزان مقاومت،آبیاری و نور مورد نیاز هرگیاه متفاوت است و در کنار هم کاشتن این گیاهان با شرایط آبیاری و نوری متفاوت باعث از بین رفتن گیاهان می شود.

اهمیت لایه بندی اصولی روف گاردن

عدم رعایت اصول اجرای لایه بندی روف گاردن ، مشکلاتی را برای افراد و سازه مورد نظر بوجود می آورد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت :

  • عدم توجه به لایه عایق رطوبتی : سبب نفوذ آب و نم به داخل سازه شده و ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به آن وارد نماید.
  • عدم توجه به لایه زهکشی : زمانی که این لایه به شکل درست اجرا نشود آب های وارده به روف گاردن جمع آوری نمی شوند و این عمل سبب پوسیدگی و از بین رفتن گیاهان و همچنین جذب حشرات و ایجاد جلبک در محل شود و پاکیزگی محیط را از بین میبرد.
  • عدم توجه به لایه فیلتر خاک : این عمل سبب می شود تا بر اثر مرور زمان و آبیاری خاک دچار فرسایش و ریزش شود.

هزینه اجرای لایه های روف گاردن

هزینه های مربوط به اجرای لایه های روف گاردن را در ابتدا می توان به عایق رطوبتی ، عایق ضد ریشه ، ژئوتکستایل ، لایه زهکشی ، فیلتر خاک ، پوکه و در نهایت گیاهان کاشه شده در آن نسبت داد . از دیگر عوامل تاثیر گذار به روی هزینه اجرای روف گاردن و هزینه لایه های اجرای روف گاردن می توان ابعاد و مساحت روف گاردن ، سختی یا آسانی دسترسی و حمل مصالح و متریال به آن و تعداد نفرات متخصص برای اجرای پروژه را نام برد.

سخن پایانی

اجرای روف گاردن و شناخت لایه های آن ، نیاز به شناخت و تجربه ی کافی در این زمینه دارد . کارشناسان شرکت کارینو سبز با تکیه بر سال ها تجربه در زمینه ی طراحی و اجرای روف گاردن آماده ی ارائه ی هرگونه مشاوره و راهنمایی رایگان به شما کارفرمای گرامی می باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 09914515191 - 09126838066 تماس حاصل فرمایید . با کارینو سبز ، کارینو تجربه کنید.

موردی برای نمایش وجود ندارد.

با ما در تماس باشید

تماس با ما