شعبه مرکزی : نیاوران
Karinosabzz@gmail.com

آبنما چیست ؟

با پیشرفت و گسترش محوطه سازی ، افراد توانستند الِمان های بیشتری را برای انجام هر چه بهتر محوطه سازی بکار گیرند. از جمله زیبا ترین و پرکاربردترین اِلمان ها ، آبنما می باشد. آبنما در متریال و اندازه های مختلفی قابل طراحی و اجرا است. کارشناسان شرکت کارینو سبز در این مقاله به معرفی این الِمان زیبا پرداخته اند . با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

آبنما چیست؟

به اِلمانی که در آن آب با حرکات منظم و تکرار شونده به جریان در می آید ، آبنما می گوییم . آبنما با به کارگیری عنصر آب علاوه بر خنکی هوا ، سبب ایجاد نشاط و انرژی مثبت در فضا می شود. از آبنما برای تکمیل یک فضای سبز ، یا زیباتر نمودن فضای یک باغ یا ویلا می توان استفاده نمود. آبنماها طبق هر سلیقه و بودجه ای قابل اجرا می باشند.

تاریخچه آبنما در ایران

ظهور اولین آبنماها در ایران به قرن نهم برمی گردد . در باغ فین کاشان از اتصال حدود 171 لوله به یک دیگر و استفاده از نازل ها برای بالا آمدن آب ، اولین آبنمای ایرانی بوجود آمد . پس از آن به سرعت این المان محبوبیت زیادی را بین ایرانیان کسب نمود به طوری که در بیشتر خانه هایی که با قدمت بالا در ایران وجود دارند حداقل یک آبنما در قسمت حیاط آن ، قابل مشاهده می باشد .

تاثیر استفاده از آبنما در دکوراسیون

آبنما های تزئینی و زینتی، یکی از المان های کلیدی در طراحی دکوراسیون خانه ها و کاخ های دولتمردان، سیاستمداران و کاخ های سلطنتی بوده و این المان نمایی فوق العاده به همراه صدای آرامش بخش جریان آب به فضا هدیه می دهد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که طراحی و اجرای آبنما های خانگی نیازمند مهارت های تخصصی و مهندسی اصولی و خاص است و حتما باید با دقت اجرا شود. پس از گذر سالها که آبنما به خانه های افراد عادی ورود کرد و دیگر این المان در کاخ ها و خانه های گران قیمت افراد بزرگ نبوده. 

یکی از مشکلاتی که افراد در اجرای آبنما های خانگی داشتند، جاگیر بودن آنها بود به صورتی که در خانه های کوچکی که از مشکل کمبود فضای اضافی بهره می بردند و نمی توانستند از آبنما های خانگی استفاده کنند. اما پس از گذر زمان و ایجاد آبنما های دیواری، این مشکل برای افراد زیادی رفع و حل شد و پس از آن هر فردی می تواند در خانه خود چه بزرگ چه کوچک یک آبنمای دلچسب و دلپذیر اجرا کنند و از صدای جریان آب لذت ببرند. 

انواع آبنما از نظر متریال

از لحاظ به کارگیری متریال های مختلف برای طراحی و اجرای آبنما ، با تنوع فراوانی رو به رو هستیم. اجرای آبنما با هر متریالی می تواند پاسخگوی سلایق و نیازهای طیف گسترده ای از افراد شود. در ادامه به بیان تعدادی از آن ها خواهیم پرداخت :

  • آبنمای سنگی
  • آبنمای سیمانی
  • آبنمای صخره ای
  • آبنمای شیشه ای

انواع آبنما از نظر شکل اجرا

کارفرمای گرامی بر اساس ویژگی های فضای مورد نظر و سلیقه ی خود ، می تواند هر یک از انواع شکل های اجرایی را انتخاب نماید. مهندسان اجرایی کارینو سبز ، آبنمای منتخب شما را به بهترین شکل در کمترین زمان اجرا خواهند کرد. در این بخش به معرفی تعدادی از اشکال محبوب اجرای آبنما می پردازیم :

  1. آبنمای دیواری : این نوع آبنما معمولا در ابعاد کوچک و در فضاهای داخلی و بیرونی طراحی می گردد . آبنما بر روی دیوار نصب می شود و معمولا آب از قسمت بالایی به سمت پایین در جریان و حرکت می باشد .
  2. آبنما پرده ای : با استفاده از نازل های مخصوص به این کار ، آب بصورت باریک و پرده مانند ، با ریتم منظمی به پایین ریخته می شود.
  3. آبنمای آبشاری : این نوع بسیار پر طرفدار می باشد و در هر دو فضای داخلی و بیرونی مورد استفاده قرار می گیرد . آبنمای آبشاری معمولا در کف و سطح زمین اجرا می گردد.
  4. آبنمای جوشان : این آبنما با استفاده از فواره ها طراحی و اجرا می گردد. در این مدل، آب با فشار معینی از داخل فواره ها به سمت بالا پرتاب می شوند و مناظر زیبایی را بوجود می آورند.
  5. آبنما طبقه ای : آبنما ها ممکن است بر اساس درخواست کارفرما در دو یا چند طبقه اجرا گردند. این آبنما ها معمولا در فضاهای بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرند و زیبایی و شکوه خاصی به فضا می بخشند.
  6. آبنما کفی : این نوع از آبنماها معمولا با استفاده از تجهیزات از پیش ساخته شده با متریالی مانند بتن یا سرامیک به صورت یک یا چند فواره ای بر روس سطح زمین ساخته می شوند . بر روی زمین قسمتی برای جمع شدن آب و برگشت دوباره به چرخه ی آبنما اختصاص داده می شود . برای اینگونه آبنماها با استفاده از نورپردازی می توان فضایی بسیار زیبا را برای افراد به ارمغان آورد .

قیمت آبنما

کارشناسان کارینو سبز با بهره گیری از آخرین متدهای روز دنیا در زمینه ی طراحی و اجرای آبنما ، می توانند با هر مقدار بودجه ای که توسط کارفرما برای پروژه آبنما تخصیص داده شده است ، یک آبنمای بسیار زیبا اجرا نمایند . قیمت آبنما به متریال انتخابی و کیفیت آن بستگی دارد. لازم به ذکر است ممکن است قیمت تمام شده ی متریال با کیفیت، در ابتدا ،هزینه ی بالایی را بر کارفرما تحمیل نماید ، اما کیفیت بالا و طول عمر آبنما را می توانید به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت برای خود به شمار آورید.

نگهداری از آبنما

مهم ترین کار پس از اجرای هر المانی ، نگهداری آن می باشد . المان آبنما برای حفظ کارکرد و افزایش طول عمر مفید خود ، نیاز دارد تا بازدیدهایی را به صورت دوره ای داشته باشد . برای دریافت خدمات نگهداری بهتر است تا قراردادی را با افراد دارای تجربه در این زمینه عقد نمایید تا بتواند آسیب های احتمالی به آبنما را در مراحل اولیه تشخیص داده و از وارد شدن خسارات بیشتر به آن ، جلوگیری نمایند . کارشناسان کارینو سبز با آشنایی کامل با تجهیزات آبنما ، آماده ی ارائه ی خدمات نگهداری به شما کارفرمای گرامی می باشند .

سخن پایانی

آبنما از محبوب ترین اِلمان های انتخابی برای محوطه سازی می باشد . با توجه به انواع متریال در اشکال مختلف جهت طراحی و اجرا ، می توان آن را برای هر فضایی مناسب دانست . مهندسان شرکت کارینو سبز با تجربه ی اجرای متعدد و موفق انواع پروژه های آبنما ، آماده ی ارائه ی هرگونه مشاوره و راهنمایی رایگان به شما کارفرمای گرامی می باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت با شماره 09914519151 و 09126838066 تماس حاصل فرمایید. با کارینو سبز ، کارینو تجربه کنید.

موردی برای نمایش وجود ندارد.

با ما در تماس باشید

تماس با ما