شعبه مرکزی : نیاوران
Karinosabzz@gmail.com

طراحی و اجرای دیوار سبز

در سال های اخیر و با پیشرفت روز افزون صنعت دکوراسیون و محوطه سازی ، استفاده از طبیعت برای روح بخشیدن به فضاهای داخلی و خارجی سازه ها ، امری ضروری و محبوب به شمار می آید. یکی از پرطرفدارترین کارها در دکوراسیون داخلی و خارجی اجرای گرین وال میباشد. متخصصین کارینو سبز در ادامه و دنباله این مقاله اطلاعات مفیدی را در رابطه با اجرای دیوار سبز در اختیار شما عزیزان قرار خواهند داد. 

دیوار سبز چیست ؟

دیوار سبز که با نام لاتین Green wall شناخته می شود به سازه ای گفته می شود که بر روی آن گیاهان و گل ها کاشته میشوند و به صورت یک طبیعت سبز بر روی دیوار های سازه خود نمایی می کند. پوشش های گیاهی دیوار سبز با توجه به شرایط و فضایی که قرار است اجرا شود متغیر و متفاوت می باشند. در ادامه به بررسی انواع دیوارهای سبز نیز خواهیم پرداخت.

اجرای دیوار سبز

تاریخچه دیوار سبز

تاریخچه دیوار سبز به اوایل قرن نوزدهم باز میگردد، رد پای دیوار سبز را در باغ های معلق بابل که شامل بام سبز های باشکوه و  پلکانی بودند، اولین نمونه شناخته شده بام ها و دیوار سبز میباشد. نماهایی که به وسیله ی پوشش های گیاهی رونده پوشیده شده اند نیز می توانند نمادی از قدمت دیوار سبز در روستاها و قسمت های غیر شهری باشند. با پیشرفت علم و آگاهی و فناوری در زمینه حفاظت محیط زیست، اجرای دیوار سبز به عنوان یک دستاورد خلاقانه و ابتکار آمیز برای اجرای فضای سبز جذاب و آرامش بخش در طراحی های شهری مورد توجه قرار گرفت.

طراحی دیوار سبز

مزایای اجرای دیوار سبز

  • زیبا سازی محوطه و ایجاد فضایی با انرژی مثبت و آرامش بخش برای افراد
  • تصویه،پاکیزگی هوا و تولید اکسیژن برای محیط
  • کاهش دمای محیط در فصول گرم سال
  • افزایش سرانه ی فضای سبز شهری
  • افزایش ارزش ملک و واحدها
  • پوشانده شدن نواقص یک دیوار یا سازه

مزایای اجرای دیوار سبز

معایب اجرای دیوار سبز

دیوارهای سبز در کنار تمام مزایایی که دارند ممکن است در برخی موارد دارای معایبی نیز باشند که البته پیشگیری از آن ها به سادگی می تواند صورت پذیرد.

  • استفاده از گیاهان نامناسب با محیط که عدم رشد آن ها باعث نازیبایی محیط می شود.
  • امکان نفوذ و نشتی آب به دیوار و بالا رفتن احتمال خرابی دیوار یا خسارت به سازه
  • استفاده ی زیاد از گیاهان و یا عدم توجه به رشد بی رویه آن ها که سبب خرابی دیوار می شود.

البته همانطور که گفته شد با مشورت و مشاوره گرفتن از افراد متخصص در این زمینه به راحتی می توان از بروز این معایب جلوگیری نمود و بهترین نتیجه را از اجرای گرین وال کسب کرد.جهت ارتباط با کارشناسان کارینو سبز با شماره تلفن های 09914515191  -  09126838066 تماس حاصل فرمایید.

معایب اجرای دیوار سبز

اجرای انواع دیوار سبز

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد دیوار های سبز انواع گوناگونی دارند. به صورت کلی گرین وال یا دیوار سبز به سه دسته  تقسیم می شود  :

اجرای دیوار سبز طبیعی

 دیوار های سبز که در اجرای آن ها از گیاهان طبیعی استفاده شده باشد دیوار سبز طبیعی نام دارند. این سبک از دیوار های سبز با توجه به فضای مورد نظر برای اجرا و انتخاب گیاهان پوششی به دو دسته دیوار سبز داخلی و دیوار سبز خارجی تقسیم می شوند که در مقاله دیوار سبز طبیعی به تفصیل آن پرداخته ایم. در صورت تمایل صفحه ی دیوار سبز طبیعی را هم مطالعه بفرمایید.

اجرای دیوار سبز مصنوعی

 این نوع از دیوار سبز برای فضاهایی اجرا می شوند که در آن امکان اجرای دیوار سبز طبیعی وجود ندارد (به لحاظ دریافت نور و آب ) و نگهداری از آن بسیار راحت بوده و به رسیدگی خاصی نیاز ندارد. این نوع دیوار سبز به دو دسته ی پنلی و شاخه ای تقسیم می شود که در مقاله ی دیوار سبز مصنوعی به تفصیل آن اشاره شده است. در صورت تمایل صفحه اجرای دیوار سبز مصنوعی را نیز مطالعه بفرمایید.

اجرای دیوار سبز خزه ای 

 نوع دیگری از دیوارهای سبز وجود دارند که به نسبت دو روش قبلی بسیار نوین و به روز تر می باشند. این گونه و سبک از دیوا رهای سبز که در اجرا و پیاده سازی آن از خزه های تثبیت شده استفاده می شود که می توان گفت، ماس وال انقلابی تازه در صنعت محوطه سازی بوده است. دیوارهای سبز خزه ای با مزیت داشتن طراوت طبیعی و البته نیاز به نگهداری کم می توانند در بسیاری از فضاها مورد استفاده قرار گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دیوار سبز به مقاله ی اجرای ماس وال مراجعه فرمایید.

اجرای دیوار سبز هیدروپونیک

 گرین وال هیدروپونیک یکی از تازه ترین و جدید ترین طرح ها و سبک های اجرای دیوار سبز است که در این طرح گیاه بدون استفاده از خاک و با استفاده از بستر های دیگر که توسط متخصصین با تجربه در نظر گرفته می شود و انتخاب می شود به تقویت و تغذیه گیاه پرداخته می شود و گیاه بدون استفاده از خاک به حیات و رشد خود ادامه می دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با این سبک از دیوار سبز می توانید از صفحه اجرای دیوار سبز هیدروپونیک سایت کارینو سبز بازدید نمایید.

اجرای انواع دیوار سبز

مکان های مناسب برای اجرای دیوار سبز

دیوار سبز ها انواع مختلفی دارد که میتوان از آن برای هر فضایی استفاده نمود.اجرای گرین وال برای دیوارهایی که ظاهر آن ها برای فضای شما مناسب نمی باشد بهترین انتخاب است. پرکاربرد ترین مکان ها برای اجرای گرین وال ، رستوران ها ، لابی و پذیرش هتل ها ، ساختمان های اداری و تجاری، فروشگاه ها ، بیمارستان ها ، تراس ها و روف گاردن ها و یا به عنوان جدا کننده فضا و بسیاری موارد دیگر می توان از انواع دیوار سبز استفاده نمود.

گیاهان مناسب برای اجرای دیوار سبز

گیاهان مورد نظر که برای اجرا بر روی گرین وال انتخاب می شوند حتما باید با فضا و شرایط جوی انتخابی شما متناسب باشند. در صورت عدم توجه به ویژگی های مورد نظر گیاه و تطابق آن با محیط انتخابی ، علاوه بر اینکه رشد گیاهان به درستی اتفاق نمی افتد و سبب نازیبایی محیط می شوند، کارفرمای گرامی باید مداوم به تعویض گیاهان بپردازد که این امر سبب تحمیل هزینه های اضافی بر روی افراد می شود. برای انتخاب گیاهان و پیش از خرید آن ها حتما با افراد متخصص در این زمینه مشورت نمایید. به صورت کلی گیاهانی که برای کاشت در دیوار سبز انتخاب و کاشته می شوند باید دارای مقاومت نسبی و بالایی باشند.گیاهان مناسب اجرای دیوار سبز

نحوه ی اجرای دیوار سبز

در ابتدا باید بدانیم که این کار حتما باید توسط افراد متخصص و آموزش دیده صورت پذیرد. در صورت اجرای  این المان به صورت غیر تخصصی ممکن است هزینه های اضافی به افراد تحمیل گردد .پس از اندازه گیری ابعاد و اندازه توسط کارشناسان و متخصصین، مش فلزی متناسب با ابعاد مورد نظر جوشکاری شده و در محل مورد نظر نصب می گردد. پس از نصب مش های فلزی در این بخش به نوبت نصب و اجرای فلاورباکس های مختص شرکت کارینو سبز می رسد. این فلاورباکس ها از جنس  پروپیلن بوده و دارای استحکام و مقاومت بسیار بالایی می باشد. از مهم ترین مزیت های این فلاورباکس ها این  می باشد که با ابعاد کوچک بصورت جداگانه بر روی مش های فلزی قرار داده می شوند و اگر گیاه یکی از آن ها پژمرده یا پوسیده شد به راحتی میتوان آن را جدا کرده و گیاه را تعویض نمود.

نحوه اجرای دیوار سبز

هزینه اجرای دیوار سبز

هزینه ی اجرای دیوار سبز یا گرین وال در مرحله اول به نوع گرین وال یعنی طبیعی ، مصنوعی و خزه ای بودن بستگی دارد. پس از انتخاب گرین وال بر اساس محیط و سلیقه ی شما ، نوبت به بازدید کارشناسان و بررسی ابعاد و اندازه های فضا میرسد. ترکیب متریال انتخابی با ابعاد قیمت نهایی را به ارمغان می آورد. در حال حاضر بالاترین قیمت اجرای دیوار سبز به ماس وال یا همان دیوار سبز خزه ای و پایین ترین قیمت اجرای دیوار سبز به دیوار سبز مصنوعی پنلی تعلق دارد. ( قیمت هر یک از دیوارهای سبز بر اساس متر مربع محاسبه می گردد.) طراحی و اجرای دیوار سبز

نگهداری از دیوار سبز

در خصوص نگهداری از دیوار سبز باید بیان کرد که دیوار سبز خزه ای و همچنین دیوار سبز مصنوعی به نگهداری خاصی نیاز ندارند. برای دیوار سبز مصنوعی تنها نیاز است تا هر چند وقت یک بار آن را با دستمالی مرطوب پاک نموده تا ظاهر زیبای خود را مانند روز نخست حفظ نماید. اما در رابطه با دیوار سبز طبیعی لازم است تا بدانید که به سبب استفاده و کاشت گیاهان طبیعی و زنده نیاز است تا به طور مداوم به آن رسیدگی شود. این رسیدگی ها باید در خصوص آبیاری ، کود دهی و البته رسیدن نور مناسب به گیاه باشد.

استفاده از اِلمان ها در کنار اجرای دیوار سبز

همانطور که در ابتدا بیان شد دیوار سبز یکی از پر کاربرد ترین المان ها در محوطه سازی می باشد. استفاده از گرین وال در کنار دیگر المان های لنداسکیپ (محوطه سازی) سبب تکمیل زیبایی یک فضا می شود. از بهترین راه ها و روش ها برای دو چندان کردن زیبایی در اجرای دیوار سبز پیاده سازی و اجرای نورپردازی می باشد. آبنما و آلاچیق از دیگر المان های محوطه سازی بوده که استفاده از آن ها در کنار اجرای گرین وال یا دیوار سبز می تواند بسیار برای زیبایی فضا موثر باشد.

استفاده از المان ها در کنار دیوار سبز

سخن پایانی

گرین وال یا دیوار سبز المانی پر کاربرد و مفید و جذاب در حیطه ی محوطه سازی داخلی و بیرونی به شمار می آید. این المان تقریبا در تمامی محیط ها قابل اجرا می باشد. اگر قصد اجرای دیوار سبز برای محوطه ی خود را دارید به شما پیشنهاد می کنیم تا حتما پیش از آن ، از افراد متخصص در این حوزه مشاوره و راهنمایی کافی را دریافت نمایید. کارشناسان شرکت کارینو سبز آماده ی ارائه ی هرگونه مشاوره و راهنمایی رایگان به شما کارفرمای گرامی می باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن 09126838066 تماس حاصل فرمایید. با کارینو سبز ، کارینو تجربه کنید.

کارشناسان ما : 09914515191  -  09108540403

با ما در تماس باشید

تماس با ما