شعبه مرکزی : نیاوران
Karinosabzz@gmail.com

طراحی و اجرا محوطه سازی

با افزایش زندگی شهری و گسترش روز افزون ساختمان ها و از بین رفتن فضاهای سبز طبیعی ، نیاز به ساخت فضاهای سبز مانند اجرای روف گاردن، تراس سبزو...، بیش از پیش مورد توجه معماران و دوست داران محیط زیست قرار گرفت. لنداسکیپ (محوطه سازی) علمِ ایجاد فضاهای سبز و ایجاد کاربری مفید برای فضاهای غیر قابل استفاده می باشد. متخصصان شرکت کارینو سبز در این مقاله به تعریف و بیان اهمیت طراحی و اجرای محوطه سازی پرداخته اند. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

محوطه سازی یا لنداسکیپ چیست؟

ایجاد فضای سبز یا محوطه سازی Landscape  به فرایند طراحی و اجرای فضای سبز و زیبا در اطراف ویلاها،ساختمان ها و یا مکان های مختلف اطلاق میشود.این فرایند شامل طراحی و اجرای چیدمان گیاهان و درختان با توجه به شناسایی آبیاری مورد نیاز هر گیاه و میزان نور مورد نیاز آن ها بستگی دارد.زیرا گیاهان با آبیاری زیاد نمی توانند کنار گیاهان با آبیاری کم کاشته شوند و این مسئله راجب نور دریافتی گیاهان هم صدق میکند.محوطه سازی علاوه بر کاشت و چیدمان گیاهان شامل فرایند ایجاد مسیرها و  معابر،ایجاد نورپردازی،نصب تجهیزات آبیاری و دکوراسیون مناسب برای افزایش  جذابیت و کارایی فضاهای سبز می باشد.هدف اصلی از محوطه سازی ،ایجادفضاهای  زیبا،آرام و سالم برای بهبهود کیفیت زندگی و سلامتی افراد می باشد.

محوطه سازی

مکان های مناسب برای محوطه سازی

  • ایجاد فضاهای سبز در محوطه ساختمان ها و ویلاها
  • محوطه های دولتی یا خصوصی،مانند مدارس،بیمارستان ها،دانشگاه ها و شرکت ها
  • فضاهای ورزشی و تفریحی،مانند استادیوم ها،باشگاها و....
  • فضاهای سبز در مراکز خرید و مجتمع های تجاری
  • فضاهای سبز در ساختمان های اداری و تجاری
  • محوطه سازی و طراحی فضای سبز باغ ویلاها

طراحی محوطه سازی

نکات اصولی طراحی و اجرای لنداسکیپ

  1. ابتدا نیازها و اهداف محوطه سازی را مشخص کنید
  2. یک نقشه طراحی محوطه ایجاد کنید که شامل شناسایی و انتخاب گیاهان مناسب با توجه به اقلیم آب و هوایی باشد،مشخص کردن لوله های آبیاری،معابر و طراحی نورپردازی
  3. آماده سازی زمین با پاکسازی،نصب لایه های زهکشی و آبیاری
  4. خاک ریزی،کاشت گیاهان و دقت در ، جا به جایی گیاهانی که ریشه حساسی دارند
  5. توجه به تعادل در چیدمان و کاشت گیاهان با آبیاری و نور متفاوت
  6. توجه به تعادل در طراحی و ترکیب مناسب اجزای تزیینی مختلف محوطه
  7. استفاده از مصنوعات مختلف در محوطه سازی مانند: اجرای آبنما، اجرای آلاچیق، گرین وال ، فلاورباکس ها ،سنگ ها و تزئینات دیگر برای افزودن زیبایی به فضا
  8. اهمیت طراحی نورپردازی مناسب و استفاده از نور مناسب برای افزایش جذابیت فضا
  9. درنظر گرفتن نیازهای استفاده کنندگان از فضا و ارتقا کیفیت زندگی از طریق طراحی مناسب محوطه
  10. درنظر گرفتن عوامل محیط زیستی و اکولوژیکی در طراحی محوطه

اجرای محوطه سازی

انواع سبک های طراحی و اجرای محوطه سازی

محوطه سازی در سبک های متنوعی قابل اجرا می باشد . باید توجه داشت که بهتر است سبک محوطه سازی با سبک کلی سازه هماهنگی داشته باشد در این صورت زیبایی آن به شکل بهتری جلوه خواهد نمود . این سبک ها عبارتند از :

  • سبک کلاسیک
  • سبک مدرن
  • سبک رسمی
  • سبک غیر رسمی
  • سبک شرقی

محوطه سازی و معماری

عبارت معماری منظر یا لند اسکیپ را می توان به این صورت معنا کرد که هر حرفه و پیشه ای که قصد و هدف آن، سازماندهی و طراحی منظر باشد را معماری منظر گویند. به زبان ساده تر معماری منظر تلفیق و ترکیب از علوم مهندسی معماری می باشد که به فضا سازی و طراحی محوطه باز می پردازد. 

از ویژگی های لنداسکیپ یا محوطه سازی در معماری می توان به ایجاد نزدیکی و دوستی میان انسان و محیط زیست دانست. علاوه بر آن از دیگر مزایا و ویژِگی های محوطه سازی در معماری منظر گسترش ارتباط میان انسان و طبیعت و تلفیق زندگی و آرامش و دوری از استرس و غم و اصلاح و گسترش فضای سبز در زندگی شهری اشاره کرد.

انواع محوطه سازی

مزایای طراحی و اجرای محوطه سازی

طراحی و اجرای یک محوطه سازی در فضا ، علاوه بر مزیت هایی که برای محیط دارد برای افراد نیز مفید می باشد . در ادامه به بیان تعدادی از این مزایا خواهیم پرداخت :

  • به علت افزایش و اجرای فضای سبز سبب بهبود کیفیت هوا و افزایش اکسیژن در محیط می شود .
  • فضایی زیبا و کاربردی را برای گذراندن اوقات فراغت افراد فراهم می نماید .
  • سبب افزایش زیبایی و همچنین افزایش ارزش ملک و سازه می شود .

المان های محوطه سازی

اِلمان ها در محوطه سازی

با گسترش صنعت محوطه سازی ، اِلمان های متنوعی برای تکمیل و زیباتر نمودن محوطه سازی بوجود آمده است . در این بخش به این آنها اشاره خواهیم نمود :

  1. دیوار سبز
  2. آبنما
  3. آلاچیق
  4. فلاورباکس
  5. قلوه سنگ
  6. چمن مصنوعی
  7. نیمکت یا مبلمان
  8. نورپردازی
  9. کف سازی

عوامل موثر بر هزینه ی اجرای محوطه سازی

مساحت : مهم ترین و تاثیر گذار ترین عامل برای افزایش یا کاهش هزینه های محوطه سازی به ابعاد و مساحت پروژه مربوط می شود . هر مقدار مساحت بالاتر باشد امکان اجرای اِلمان های بیشتر و انتخاب پوشش های گیاهی متنوع تر می باشد .

تعداد الِمان ها : تعداد المان های انتخابی که کاملا به ذوق و سلیقه ی کارفرمای محترم بستگی دارد می تواند تاثیر بسیاری بر هزینه های اجرای محوطه سازی بگذارد . اگر کارفرما فقط اجرای پوشش گیاهی را برای پروژه خود انتخاب نماید ، هزینه های نهایی به شدت کاهش خواهد یافت.

پوشش گیاهی : علاوه بر مساحت که می تواند تعداد و تنوع پوشش گیاهی را افزایش یا کاهش دهد ، انتخاب پوشش گیاهی نیز به خود به خود تاثیر مستقیمی بر روی هزینه های محوطه سازی دارد. انتخاب گیاهانی که فراوانی کمتری دارند و یافتن آن ها در بازار مشکل تر می باشد به طور قطع دارای قیمت بالاتری نسبت به دیگر گیاهان هستند .

لند اسکیپ

کف سازی در اجرای محوطه سازی

از مهم ترین بخش های اجرای یک محوطه سازی زیبا ، کف سازی آن می باشد . اجرای اصولی کف سازی باید در جهت تقسیم فضاهای محوطه و راهنمای افراد برای ورودی ها و مسیرهای رفت و آمد نیز باشد . مصالح مورد نظر برای اجرای کف سازی باید در عین داشتن زیبایی از استحکام بالایی برخوردار باشند زیرا کف یک محوطه از جمله فضاهایی است که بیشتر از سایر قسمت ها در معرض آسیب می باشد .

اجرای لنداسکیپ

سخن پایانی

در زندگی شهری امروزی ، اهمیت محوطه سازی برای همه روشن می باشد. طراحی و اجرای لنداسکیپ در جهت افزایش فضای سبز و ایجاد کاربری مفید برای فضاهای بلا استفاده می تواند روشی بسیار خوب برای روح بخشیدن به فضاهای بی روح شهری باشد.کارشناسان شرکت کارینو سبز با تکیه بر سال ها تجربه در زمینه ی طراحی و اجرای محوطه سازی و الِمان های مربوط به آن آماده ی ارائه ی هرگونه مشاوره و راهنمایی رایگان برای اجرای بهترین محوطه سازی برای فضای شما می باشند. برای کسب اطلاعات تکمیلی با شماره تلفن 09914519151  -  09126838066 تماس حاصل فرمایید . با کارینو سبز ، کارینو تجربه کنید . 

موردی برای نمایش وجود ندارد.

با ما در تماس باشید

تماس با ما