شعبه مرکزی : نیاوران
Karinosabzz@gmail.com

آبنما باغی

در طراحی و اجرای محوطه سازی باغ، استفاده از انواع آبنما به عنوان یکی از اصلی ترین و کلیدی ترین عناصر و المان ها به شمار می آید. آبنما باغی می تواند در ابعاد و اشکال و طرح های متفاوتی اجرا شود و با دیگر المان های فضای سبز می تواند به تکمیل شدن محوطه سازی کمک کند. برای مثال می توان آبنما را به شکل صخره ها یا مجسمه ای که آب از آن سرآزیر می شوند اجرا کرد و در کنار آن از با استفاده از دیگر المان های محوطه سازی مانند فلاورباکس و دیوار سبز و... می توان جلوه ای فوق العاده در محیظ ایجاد کرد. 

در این مقاله از سایت کارینو سبز به معرفی و بررسی آبنما باغی می پردازیم و به تحلیل نکات، مزایا و معایب و اجرای این سبک از آبنما می پردازیم، پس تا پایان مقاله ما را همراهی کنید. 

آبنما باغی چیست؟

به صورت کلی یکی از محبوب ترین و پر طرفدارترین المان ها در اجرای محوطه سازی، آبنما می باشد. آبنما ها حوضچه ها یا حوض هایی هستند که کم عمق هستند و یک فواره در آن ها برای سرازیر شدن آب از بالا به پایین نصب می شود، گفته می شوند. ساختار آبنما های سنگی وابسته به نوع فعالیت و کارایی و فضای اجرایی، با مصالح خاص که مناسب نوع خودش می باشد، ساخته می شود. در طراحی و ساخت آبنما ها چراغ هایی در نظر گرفته می شود که نمایی زیباتر و بهتر را برای آبنما ایجاد می کند. 

یکی از کلیدی ترین عناصر در ساخت یا تزئین رستوران ها، خانه ها، هتل ها و مراکز تجاری و... اجرای آبنما می باشد. به طور کلی کاربرد آبنما ها فقط به جذابیت و زیبایی محیط خاتمه نمی یابد و اجرای این المان تاثیر بسیار زیادی در فظ رطوبت فضا و خنکی اطراف دارند. 

مزایای اجرای آبنمای باغی

  • اجرای آبنما در باغ، فضای آرامش بخش و بی نظیری را برای افراد ایجاد می کند.
  • جریان آب این احساس را به افراد القا می کند که لحظاتی را در طبیعت سپری می کنند.
  • به محیط جلوه طبیعت می دهد و جذابیت محیط را چند برابر می کند.
  • در آبنما باغی بر اثر سرازیر شدن آب، در محیط به سبب ایجاد و افزایش رطوبت راه حل فوق العاده ای برای خنک شدن هوا در ماه های گرم سال می باشد.
  • آبنما باغی با ایجاد صدای دلنشین جریان آب موجب می شود تا افراد از خشم و استرس دور بمانند و باعث افزایش تمرکز و آرامش در افراد می شود. 
  • نگهداری و تعمیر آسان نسبت به دیگر سبک های آبنما از جمله آبنما سنگی، دیگر مزیت آبنمای باغی می باشد.

ساخت آبنما باغی

هنگام ساخت و اجرای آبنما باغی، زمین مورد نظر باید تا حد امکان صاف و یکنواخت باشد و از هرگونه علف هرز و سنگ پاک شود. پمپ آبنما در حوضچه قرار می گیرد تا بتواند جریان آب را در آبنما راه بیاندازد. نحوه نصب و اجرای آبنما کاملا به سبک آبنمایی که انتخاب می کنید بستگی دارد. حتما این نکته را در نظر داشته باشید که در حین اجرای آبنما باغی دچار مشکلات نشوید، حتما مطمئن شوید که آبنما در معرض باد نباشد تا جریان و مسیر سرازیر شدن آب تغییر نکند. در ساخت آبنما باغی می توانید از انواع آبنما ها بهره ببرید، از جمله این آبنما ها را می توان به آبنما سنگی، آبنما شیشه ای، آبنما صخره ای، آبنما سفالی و... اشاره کرد.

 اجرای آبنما باغی

اجرای آبنما باغی یکی امر تخصصی می باشد که حتما باید به دست مهندسین با تجربه و مجرب انجام شود. در صورت فراهم نبودن فضای مناسبی برای آبنما، در مرحله اول باید حتما زیر سازی صورت بگیرد و سپس ساختار آبنما را اجرا کنید. هنگام انتخاب محل مورد نظر و مناسب برای اجرای آبنما باید دقت داشته باشید که محل نصب، محلی باشد که در معرض دید باشد و زاویه و موقعیت خوبی داشته باشد. علاوه بر آن در آبنما باید در محلی قرار بگیرد که آب و برق برای نورپردازی و روشنایی و همچنین پمپ آب فراهم باشد. نکته مهم و حائز اهمیت دیگر این است که آبنما مانعی برای دیده شدن دیگر المان های فضای سبز نباشد. 

نکات مهم در اجرای آبنمای باغی

در طراحی و نصب آبنما باغی در اجرای فضای سبز حتما باید به نکات زیر توجه و دقت لازم را داشته باشید تا به مشکلات احتمالی همانند اتلاف آب، گرفتگی پمپ و فیلتر و خطرات احتمالی و... برخورد نکنید.

  1. این المان جذاب به هیچ وجهی نباید زیر درختان اجرا شوند. قرار گیری و نصب آبنما زیر درخت موجب گرفتگی پمپ و فیلتر آن می شود. 
  2. آبنما های باغی نباید اصلا در جهت مسیر باغ تند قرار بگیرد و نصب شود، زیرا باد سبب می شود تا الگوی جریان و سرازیر شدن آب به هم بریزد و موجب هدر رفتن آب می شود. 
  3. عمق آبنما باغی حتما باید به صورتی باشد که در مصرف آب صرفه جویی شود و از خطراتی مانند شیطنت کودکان ایمن و امن باشد.
  4. برای حفاظت از گودال هایی که برای اجرای آبنما حفر می شود باید از شبکه های آهنی و فلزی استفاده کرد تا مانع افتادن اجسام داخل آن شود. 

نتیجه گیری

آبنما باغی یکی از سبک های جذاب و بی نظیر آبنما است که طراحی و اجرای آن در محوطه سازی باغ می تواند یک فضای بی نظیر را ایجاد کند. متخصصان و مهندسین شرکت کارینو سبز با بهره بری از سالها فعالیت در حوزه محوطه سازی و فضای سبز و با کسب تجربه های کافی به یکی از خبره ترین افراد در طراحی و اجرای محوطه سازی و آبنما تبدیل شده اند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با طراحی و اجرای آبنما باغی و دریافت اطلاعات در رابطه با هزینه اجرای آبنما و کسب مشاوره رایگان می توانید با شماره تلفن  09126838066 و 09914519151 تماس بگیرید و با کارشناسان کارینو سبز ارتباط برقرار کنید.

کارینو را با کارینو سبز تجربه کنید. 

موردی برای نمایش وجود ندارد.

با ما در تماس باشید

تماس با ما