شعبه مرکزی : نیاوران
Karinosabzz@gmail.com

روف گاردن چیست ؟

یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین فضاها برای اجرای فضای سبز پشت بام ها می باشند. ایجاد فضای سبز در بام ها  در اصطلاح به بام سبز یا روف گاردن معروف است. متخصصان شرکت کارینو سبز در این مقاله به معرفی روف گاردن پرداخته اند. امیدواریم با مطالعه این مقاله مطالب مفیدی در این زمینه کسب نمایید. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

روف گاردن

روف گاردن چیست ؟

ایجاد فضای سبز به همراه اِلمان های مختلف محوطه سازی در قسمت بام ساختمان ، روف گاردن یا بام سبز نام دارد. در طراحی و اجرای روف گاردن استفاده از آبنما ، آلاچیق ، فلاورباکس و پرگولا از جمله محبوب ترین الِمان هایی می باشند که برای تکمیل یک روف گاردن طراحی و اجرا می شوند تا فضایی مناسب را برای استفاده افراد در اوقات فراغت و یا به هنگام جلسات کاری یا دورهمی فراهم نماید.


مزایای روف گاردن

المان های مورد استفاده در روف گاردن

یکی از موارد مهم و تاثیر گذار در افزایش زیبایی و جذابیت و کامل شدن روف گاردن، استفاده از المان های لنداسکیپ یا محوطه سازی است. مهم ترین و پر استفاده ترین المان های روف گاردن عبارت اند از:

آلاچیق و پرگولا در روف گاردن

آلاچیق، یکی از محبوب ترین و پر استفاده ترین المان ها در روف گاردن است که می توان سبک، طراحی و ابعاد مناسب با محیط را انتخاب کرد و آن را اجرا کرد. اجرای آلاچیق می تواند در اشکال متفاوتی از جمله 4 ضلعی، 6 ضلعی و 8 ضلعی و... اجرا کرد. همچنین  در طراحی و ساخت این المان می توانید از متریال های متفاوتی از جمله سنگ، چوب، آهن، شیشه، پارچه و حصیر بهره ببرید و نمایی زیبا در روف گاردن ایجاد کنید.

آبنما در روف گاردن

طراحی و ساخت آبنما در ابعاد متفاوت و متناسب با سلیقه کارفرما انتخاب و اجرا می شود. برخی از مدل های آبنما به شکل پیش ساخته است و فقط در محل قرار می گیرند. اما برخی از مدل های آبنما به دلیل سختی در اجرا، در محل مورد نظر ساخته و اجرا می شود. به طور کلی اجرای آبنما یکی از امر هایی است که می تواند در زیبایی وشیک شدن روف گاردن تاثیر بسیار زیادی بگذارد.

استخر و جکوزی در روف گاردن

اگر محیط روف گاردن شما بزرگ است و از سویی دیگر نیز ساختمانی محکم و مستحکم دارید که می تواند وزن زیادی را تحمل کند و مقاومت بالایی دارد، اجرای استخر می تواند روف گاردن شما را از نظر زیبایی و امکانات تکمیل کند. استفاده از استخر در فصل های گرم سال  می تواند موقعیت خوبی را برای رهایی از خستگی و گرما برای شما فراهم سازد. اما حتما پیش از اجرای استخر با یک کارشناس با تجربه و مجرب مشورت کنید. 

فلاورباکس در روف گاردن

فلاورباکس یکی از مهم ترین و ضروری ترین المان هایی است که حتما باید در روف گاردن اجرا شود. با اجرای فلاورباکس می توانید از یک فضای سبز جذاب و زیبا در روف گاردن خود بهره ببرید. به صورت کلی اصلی ترین المان سرسبز کننده روف گاردن، فلاورباکس می باشد. فلاورباکس ها در مدل های متفاوتی وجود دارد که پر استفاده ترین سبک های فلاورباکس را می توان به فلاورباکس های چوبی، فلزی، بتنی، فایبرگلاس و پلاستیکی و... اشاره کرد. 

خاک مناسب برای روف گاردن

استفاده از هر متریالی در اجرای لایه های روف گاردن باید تحت نظر افراد متخصص و با تجربه، با رعایت اصول ایمنی ساختمان انجام شود. خاک مناسب برای استفاده در روف گاردن باید دارای قدرت جذب بیشتری نسبت به خاک های معمول باشد. همچنین ترکیبات این خاک باید به گونه ای باشد که دارای وزن کمتری نسبت به دیگر خاک ها باشد.

از ویژگی دیگر خاک مناسب برای روف گاردن ، غنی بودن آن از مواد مغذی برای رشد کافی گیاهان می باشد. هر چند با کوددهی می توان این مواد را به خاک اضافه نمود اما به علت دشواری عوض نمودن خاک روف گاردن بهتر است تا خود خاک دارای این مواد مغذی باشد.

المان برای روف گاردن

گیاهان مناسب برای روف گاردن

گیاهانی که در قسمت بام مورد استفاده قرار می گیرند باید دارای ویژگی هایی باشند که مهم ترین آن ها مقاومت در برابر باد می باشد. این ویژگی خصوصا در بام هایی که در ارتفاعات بسیار بالا قرار دارند بسیارمهم است. مقاومت در برابر شرایط مختلف آب و هوایی نیز برای این دسته از گیاهان بسیار مهم می باشد.

  • درختانی مانند سروناز ، اقاقیا ، ناز ، چنار ، افرا ، صنوبر و نوئل نقره ای از جمله پر طرفدارترین درختان مناسب برای کاشت در روف گاردن می باشند . این گیاهان معمولا به حالت نیمه بونسای و در داخل گلدان های بزرگ کاشته می شوند و با انجام هرس به صورت منظم از سنگین شدن آن جلوگیری می گردد.
  • از گیاهانی مانند پیچ امین الدوله ، هدرا ، یاس هلندی ، شیرخشت ، پاپیتال و شمشاد نیز می توان برای تزئین و افزایش پوشش گیاهی روف گاردن استفاده نمود.
  • از جمله دیگر گیاهان مناسب و محبوب در اجرای بام سبز ، گیاهان مثمر می باشند . گیاهانی مانند بادمجان ، توت فرنگی ، فلفل دلمه و دیگر گیاهانی از این قبیل نیز بسیار برای اجرای روف گاردن مناسب می باشند که علاوه بر زیبایی می توانند نیازهای ساکنین را نیز بر طرف سازند.

روف گاردن چیست

اجرای روف گاردن

برای اجرای روف گاردن باید پیش نیازهای متنوعی را برای آن فراهم نماییم . اجرای یک روف گاردن اگر بر اساس نظرات اصولی و مهندسی نباشد می تواند خسارات فراولنی را بر سازه مورد نظر وارد نماید . ساخت یک روف گاردن عملی بسیار تخصصی بوده و انجام آن به وسیله ی افراد بی تجربه ریسک بالایی برای کارفرما و ساختملن مورد نظر محسوب می شود .

هزینه اجرای روف گاردن

در اجرای روف گاردن فاکتورهای متعددی بر روی هزینه ها تاثیرگذار می باشند. به طور کلی مساحت و متراژ روف گاردن ، تعداد اِلمان هایی که در روف گاردن طبق نظرات و سلیقه ی کارفرما اجرا می شود و نوع گیاهان و پوشش گیاهی که در روف گاردن اجرا می شوند همگی از عوامل تاثیر بر روی هزینه اجرای روف گاردن می باشند. در صورت تمایل برای اطلاع از جزئیات بیشتر به مقاله ی هزینه ی اجرای روف گاردن مراجعه فرمایید.

معایب روف گاردن

سخن پایانی

در زندگی شهرنشینی امروزی که با کمبود فضای سبز مواجه هستیم ، یکی از بهترین راه ها برای در اختیار داشتن یک فضای سبز ایجاد یک روف گاردن می باشد. اجرای روف گاردن در بام ساختمان می تواند فضایی بسیار مناسب برای گذراندن وقت در کنار خانواده باشد.

کاری نو با کارینو سبز

پیشنهاد می کنیم پیش از اقدام برای اجرای روف گاردن ، از کارشناسان با تجربه در این زمینه کسب اطلاعات و مشورت نمایید . متخصصان شرکت کارینو سبز با بهره از سالیان فعالیت و اجرای پروژه های متعدد روف گاردن آماده ی ارائه ی مشاوره و راهنمایی رایگان به شما کارفرمای گرامی می باشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت با شماره تلفن 09914519151 و 09126838066 تماس حاصل فرمایید. با کارینو سبز ، کارینو تجربه کنید.

موردی برای نمایش وجود ندارد.

با ما در تماس باشید

تماس با ما